Optimerad för 1024*768-miljö

Kroatien 19-30 Juli 2008

Dubrovnik

Lördag förmiddag och avresa med Norwegian Air till Dubrovnik. Väl på planet får vi reda på att vi är 1 timme försenade, trångt runt Österrike eller något... Men fram kommer vi. Tar buss från flygplatsen i Dubrovnik som ligger runt 2 mil utanför stan. När vi stiger av bussen står Edi där, undrar varför jag inte ringt honom. Hehe, jag ringde ju och bokade rum hos honom och han sa att jag skulle ringa när jag visste vilken tid vi skulle dyka upp så att han kunde möta oss vid bussen. Well, jag tänkte väl att vi skulle kunna hitta ändå. Rummet var litet och verkade ligga i Edi´s privata del av huset. Kanske därför vi hade en stor bild av just honom taget för sisådär 20 år sedan. Han sa att vi kunde ta ner det om vi ville. Rummet var litet men låg väldigt fint, bara 100 meter från gamla stan, men framförallt hade vi väldigt fin utsikt från balkongen! Resten av dagen tog vi det ganska lugnt, gick ut och käkade alla någon fisktallrik på Restaurang Arsenal, precis vid kanten till gamla stan. Relativt dyrt men inte speciellt gott!

På söndagen tar vi en buss ut till halvön Uvala Lapad. Buss 4 eller 6 tipsade Edi oss om. Tja, så här i efterhand kan vi tipsa om att det är bäst att ta buss4, vi tog 6:an och hängde med bra på kartan, trodde hela tiden att han skulle komma närmare men istället började han köra tillbaka till gamla stan så vi fick hoppa av och ta en liten extra promenad. På kvällen tänkte vi nyttja 2 fribiljetter till en guidad tur i gamla stan. Vi hade fått de av ett australiensiskt par som bodde hos Edi, de hade köpt någon komb biljett men bara utnyttjat promenaden uppe på muren. Väl vid samlingspunkt sa guiden att hon inte kände igen oss. Jag tänkte att vi kunde säga att vi gått biljetterna av ett australiensiskt par som åkt vidare men innan jag hann öppna munnen så hade Kicki förklarat att vi visst hade gått den andra turen under gårdagen... guiden blev inte helt övertygad av det och det blev lite mer diskussion. Men till slut så fick vi ändå gå med... det var vi 2 och 2 st irländska tanter. Var de lika många på promenaden dagen innan så kan jag förstå om guiden inte känner igen oss...

Måndag morgon, varmt. Vi ska hämta hyrbilen på Hotel Hilton. Smidigt så låg detta 100 meter från där vi bodde. Tanken var att vi idag skulle bege oss vidare mot Montenegro. Vi dubbelkollade vägen dit med Edi, han förklarade då att det inte fanns några skyltar till Montenegro i Kroatien, sviter en kriget antagligen. Hursom, det var smidigt att få ut bilen men sen blev vi sittande i vår Fiat Punto vid gränsen. Kroatiska polisen/tullen ville prompt leta igenom var o varannan bil, givetvis utan att plocka de åt sidan. På Montenegrosidan gick det fortare, tillsammans tog det kanske 1 timme.

Old town i Dubrovnik sett från vägen ovanför

Dubrovnik, ett torg i gamla stan.

Dubrovnik i gamla stan, påminner en del om spanska trappan i Rom

Dubrovnik, trappan ovanifrån. Notera gärna hur varm farbrorn i blå skjorta är (obs ej jag!).

Dubrovnik, gamla stan, bad precis utanför muren.

Dubrovnik, vårt lilla rum hos Edi (notera att det fanns ett 20 år gammalt kort på Edi på väggen).

Dubrovnik, utsikt ifrån vårt rum. Edi står nere vid vattnet, gillade att ropa och heja på oss därifrån.

Dubrovnik, utsikt från balkong åt vänster.

Dubrovnik, utsikt från balkong åt höger.

Dubrovnik, drinkar på Gil´s

Dubrovnik, Gil´s nedre våning.

Dubrovnik, Rest Arsenal. Såg finare ut än vad det smakade...

Dubrovnik, bad på halvön Lapad (ehh och 1 öl)...

Dubrovnik, lunch på halvön Lapad

Montenegro, bilfärja på väg till Budva.

Budva

På vägen till Budva i Montenegro fick vi ta en bilfärja. Lite småkaos när vi skulle köra på, tydligen skulle man köpa biljett i land i en liten kur längst fram i bilkön. Vi blev sista bil på och jag förklarade att jag väntade på min passagerare som var o köpte biljett. Han suckade och frågade om hon är värd att vänta på... hehe, well vi kom med. När vi skulle av färjan sa vi till varandra "Rör inte bilen framför oss sig?". Jo, det gjorde den, vi signalerade och ropade men chauffören hörde inget, han satt dessutom inte i bilen utan stod vid sidan och vinkade till folk på en annan färja. Vi rusade ur och stoppade hans bil, väl medvetna om att bilförsäkrningen EJ gäller på båtar.

Framme i Budva blev det en eftermiddagslunch, sen började vi leta boende. Hittade ett rätt okej men han ville ha 100 euro och det tyckte vi var lite dyrt. vi kollade med rumsuthyrarna men fick inte mycket att gå på, hon tyckte vi kunde kolla på det alldeles nyss öppnade hotellet precis vid gamla stan. Det var ett rejält hotell, men också med rejäla priser, 300 euro ville de ha för en natt. Tack men nej tack sa vi. Istället gick vi runt och letade, fick kontakt med en tant som sa att hon hade ett rum, 40 Euro ville hon ha vilket kändes mer okej. Vi kom upp till ett hus och gick runt det, typiskt längst ner tänkte jag. Och längst ner var det. Och utsikten om man kan kalla det utsikt var en 6 meter hög mur ungefär 1 meter ifrån dörren... huh... well, vi var lite trötta och orkade inte leta mer så vi tog rummet utan att pruta. Tanten behöver pengarna tänkte vi. Lakan och dylikt var nog rena, när de tvättade de senast för något år sedan för troligen är det väl ingen annan som velat bo i detta rum. Fanns en del spindlar inne och även en del mygg utanför så dörren fick hållas stängd, med tanke på "utsikten" gjorde inte det så mycket. Jag var glad som hittade ett kylskåp utanför rummet där jag kunde hålla några öl kalla. På min vakt blev jag när jag i godan rå lassade in öl och en schäfer dyker upp 80 cm till höger om mig. Han lät allt annat än glad, möjligen att han sen blev lite rädd när jag ropade till, hursomhelst tackar jag gudarna för att det var ett staket som avskilde oss två.

Sen var vi nere och badade, på dagen när vi kom var det rätt packat med folk på stranden, nu vid 17-18 tiden var det mycket lugnare men fortfarande varmt o skönt. Budva har även de en väldigt mysig gammal stadsdel som vi gick runt en del i, stannade först för att äta på The Secret Garden men det var bara vi där så vi reste oss och gick, blev istället ett ställe precis utanför gamla stan. Åt riktigt gott på Vila Balkan för 500 kuna (2 pers, kött o vin...). På kvällen gick vi på bargatan innanför strandpromenaden. Tokmycket folk och tokhög musik på väldigt många olika ställen, bland de värre jag sett. Väl "hemma" överraskades vi av store schäfern som gav oss en rejäl utskällning...

Budva, stranden runt 17-tiden

Budva, rummet hos gamla tanten.

Budva, utsikt från rummet hos gamla tanten.

Budva, vid middagsbordet.

Budva, utanför gamla stan.

Budva, bargatan.

Kotor

Tisdag morgon och vi tackar husvärd med hund och åker vidare till Kotor, även det i Montenegro. Vi kör uppe i bergen och får en fin resa ner mot byn, som till stor del består av just en medeltida stad. Där finns även en fästning uppe på berget ovanför. Kotor ärar vi med ett besök mitt på dagen och föga förvånande var det tokvarmt, min fläkt kom väl till användning! Någon timme senare åker vi vidare mot Kroatien. Går lite smidigare vid gränsen denna gång även om Kroaterna vill leta igenom ett par bilar, dock inte vår. Vi passerar Dubrovnik och åker mot Orebic. Vi funderade ett tag på att stanna en natt i Orebic men ringer istället Nikola, en gubbe på Korcula som Edi tipsade om, och han kan visst fixa ett rum till oss! Så då tar vi båten över från Orebic till Korcula, tar 15 minuter och för 2 personer med bil kostar det 90 Kuna.

Vägen ner till Kotor

Vår bil, Fiat Punto, rätt nära Kotor

En kissande ko, på vägen, rätt nära Kotor

Fästningen i Kotor

En turist som försöker kyla ner sig på ett fik i gamla stan, Kotor

Ett torg i gamla stan, Kotor

En turist som tvättar händerna i gamla stan, Kotor
Korcula

Nicola mötte upp vid busstationen vid Korcula Stad och hoppade in i bilen för att åka vidare till lägenheten som låg inne i gamla stan delen. Han hann berätta att han körde taxibil/båt, hyrde ut rum, hans dotter hade en restaurang i stan etc etc... Huset låg innanför anrika Hotel Korcula och rummet som vi skulle hyra var helt okej, inte så stort och ingen balkong men det kändes fräscht och det var väldigt prisvärt. 600 Kuna för 2 personer och 2 nätter! Parkeringsmöjligheterna var väldigt dåliga men Nicola sa att vi kunde stå på taxiparkeringen, kanon!

Nästkommande dag tog vi bilen ut till Lumbarda som bara låg 7 km utanför stan. Här fick vi chansen att bada på en riktigt fin sandstrand, vi nyttjade tiden väl eftersom det var kanonväder på förmiddagen. Runt 14 åkte vi vidare och då kom det faktiskt några regndroppar. Well, varför inte nyttja hyrbilen, vi åkte förbi Korcula stad och på kurviga vägar längst vattnet till den sömniga byn Racisce. Här kändes det som om tiden stod stilla. Bortsett från några barn som badade och ett 20-tal gubbar som satt och spelade kort och svor vid restaurangen, verkade det inte hända någonting...

På kvällen gick vi ut och åt på Adio Mare i gamla stans gränder. Mycket god fisk och givetvis vin till maten, vi åt gott o länge för 545 kuna (2 pers exkl dricks). Kvällen var inte slut där, vi avslutade den på Massimo, en cocktailbar i ett av tornen. Tyvärr blåste det så mkt när vi var där så vi fick ej ta den lilla stegen upp på taket. Men här kunde vi köpa drinkar för 45-50 kuna.

Torsdag och vi ska ta färjan till ön Hvar. Då upptäcker vi att vi fått parkeringsböter, 500 Kuna. Vi pratar med Nicola, han säger att han ska fixa det... Vi hoppas på det och åker på färjan Marco Polo som passerar och sen ska vidare till Hvar (o därefter Split-Rijeka). Här är det viktigt att vara tydlig med vart man ska så man inte hamnar med ett gäng bilar på väg till Rijeka. Färjan tar 3 timmar.

Vackra Korcula

Lille trappan som ledde oss upp till "vårt" hus

Lumbarda, en av få sandstränder vi såg till under resan

Den sömniga byn Racisce, kortspelande gubbar i bakgrunden

Den sömniga byn Racisce

Här uppe bodde vi på andra våningen

Korcula

Kicki i grinden till "vårt" hus

Massimo, cocktailbaren, första trappan upp...

Massimo, cocktailbaren, man ser någon gå upp för andra trappan...

Restaurang Adio Mare, utomhus

Restaurang Adio Mare, inomhus

På restaurang

Färjan Marco Polo som ska ta oss till ön Hvar, trångt o lite rörigt

Sömniga byn Racisce sett från färjan
Hvar

Vi anländer till Stari Grad på ön Hvar runt 16:30. Då visar det sig att i bilen framför så sitter det en person på passagerarsätet och en person i baksätet, ingen förare. Vi ville hemskt gärna av för färjan skulle sen gå vidare till Split och Rijeka. Det blev ett väldigt liv på gubbarna som jobbade på båten och personerna i bilen framför var inte vatten värda. Vet ej om nycklar var borta eller om helt enkelt föraren försvunnit. Det slutade iallafall med att vi fick backa av båten.

Blev sen en rätt kort bilresa till andra sidan ön, Hvar stad. Vid hamnen tog vi kontakt med rumsförmedlare och hittade ett okej rum för 320 Kuna natten.

Pigga syrsor får oss att komma upp i tid och tanken är att det ska bli en lugn dag vid vattnet. Väl nere vid hamnen så hoppar vi på en båt ut till ön Jerolim. När vi närmar oss ser vi "hövdingen" stående med händerna vid sidorna helt naken med en fin solbränna... Annars var det kanske 50/50 nakna/påklädda, det var nog mest män som var nakna och förhållandevis ofta stod de upp (ej snoppen) med händerna vid sidorna. Well, vi hittade en hyfsat avskild plats men för vår del var det bara undertecknad som solade baken en liten stund. Båt T/R 30 kuna.

Åter i Hvar stad tar vi en promenad upp till Fortica, en borg ovanför staden, tar ca 15 minuter att gå upp och fin utsikt, annars kanske inte så mycket att se där. Puben är tydligen öppen på kvällarna, fram till 23 om jag inte missminner mig och med väldigt humana dryckespriser.

På kvällen gick vi till Menego och blandade hemlagade smårötter, gott och spännande, lägg därtill 1 liter vin (förmodligen hemgjort) så kan inte kvällen bli annat än lyckad.

Hvar Stad på ön Hvar

Konstnärligt kort taget på Hvar

Franciskanerklostret i Hvar

Utsikt i närheten av vårt boende

Nakenbadarön Jerolim

Skum typ på nakenbadarön Jerolim

Taggig sak på nakenbadarön Jerolim

Blomma på nakenbadarön Jerolim

Utsikten ifrån Fortica

Cell på Fortica

Middag på Konoba Menego (rekommenderas)

Middag på Konoba Menego

Vin slut på Konoba Menego

Kö till bilfärjan mellan Securaj (östra Hvar) o Drvenik (fastlandet)

Bad i väntan på bilfärjan vid Securaj

Lycka till behöver du om du ska hitta egen plats på Makarska

Podstrana

Lördag morgon och vi lämnar Hvar Stad med sikte på fastlandet. En smal kurvig väg tog oss de 77 km från västkust till östkust på Hvar. Kom fram till Securaj precis lagom för att se en färja lämna hamnen, ingen brådska, medans vi väntade han vi med ett skönt bad. Nästa båt är vi tidigt på och här förstår jag varför bilförsäkringen inte gäller på färjorna. De packade bilarna så tätt så tätt, tyvärr hade jag kameran i bilen så jag kunde inte komma åt den och klämma av ett foto. När vi skulle av fanns inte en chans att jag skulle få upp någon av våra bildörrar. Som tur var kunde slovaken i bilen jämte åla in i sin och köra av, då kunde jag komma in i bilen. Jaja, inga synliga skador på bilen iallafall

Från Drvenik var det inte långt till Makarska. Tokhungriga satte vi oss nere vid strandpromenaden och käkade, verkligen helt galet mycket folk, hade man tänkt ha med handduk till stranden så var nog en liten att föredra då det knappt fanns någon ledig yta alls. Ahh, eftersom vi inte bokat något rum här så beslutar vi oss att åka vidare till Baska Voda. Väl framme var det VARMT och svårt att få tag i rum. Mest stora lägenheter som uthyrarna hade lediga, Kicki gick på en egen rundvandring, medans undertecknad höll lite koll på bilen som stod på en privat parkering. Huh, verkligen varmt, men vad händer där. En tant börjar sätta upp en kedja framför utfarten från vår parkeringen. Ehh, jag stormade fram o pekade på vår bil. Hon började gorma och jag fattade nada. Jag lommade iväg och hon lät mig köra ut, ställde mig istället på en STANNA INTE plats, kändes bättre. Men någon lägenhet blev det inte utan vi åkte vidare. Tänkte att vi nog skulle hitta något annat längre norrut, det var ju ändå en bit kvar till Split. Stannade på ett par ställen till men inget kändes bra, Omis som var ett lite större ställe kändes spökligt och Kicki började dessutom bli gnällig. Bara 1 mil utanför Split kom vi till Podstrana. Vägen gick nästan nere vid vattnet men det gick en länga med hus längst ner, vi stannade på Hotel Neva och för 71 Euro natten fick det bli stopp här. Riktigt skönt ställe med pool och bara några meter till havet, maten var dessutom riktigt bra. Vi beslutade oss att stanna här 2 nätter

Hotell Neva i Podstrana

Utsikt från hotellrum i Podstrana

Solnedgång Podstrana

Middag på Hotell Neva i Podstrana

Skymning Podstrana

Naturbild Podstrana

Podstrana
Split

Måndag morgon och vi kör vidare mot Split i hyfsad tid. Tänker först leta upp boende och lämna väskor men efter att ha irrat runt och sen inte hittat p-plats kör vi istället ut till flygplatsen och lämnar bilen. Flygplatsen ligger 2 mil utanför stan och vi får "böta" 100 Kuna för att bilen ej är riktigt fulltankad. Taxi tillbaka in till stan kostar 400 Kuna så istället tar vi en buss (Croatia Airlines kör hyfsat ofta) för 30 kuna/pers. Vi hittar vårt boende snabbt och lämnar av väskorna i receptionen i väntan på att vi ska få rummet senare på dagen. Promenerar runt i gamla stan, tokhett även för mig, utanför på hamnstråket Riva är det minst lika varmt. Vi inkvarterar oss och tar oss sen till en strand väster om stan, rätt mycket folk och inte speciellt fin strand

Precis runt hörnet där vi har vår lägenhet ligger Konoba Varos, ser inte mycket ut för världen men vi hade sett att Vagabond hade skrivit väl om den, fullt, vi gick då ytterligare 50 meter till Restaurang Sperun. Även där var det fullt men de tyckte vi kunde sätta oss på "vinbaren" tvärs över gaten (samma ägare) och ta ett glas vin, sen skulle vi få ett bord. Naturligtvis gjorde vi så och det var värt att vänta på. Maten var kanon och det var väldigt prisvärt! Efteråt passade vi på att boka bord på Varos till dagen efter och gick sen ut på pub i gamla stan, Luxor bjöd på levande musik och skön stämning!

Tisdagen inleddes med pedikyr (Kicki) och klippning (Fredrik). Det första jag märker när jag går in i lokalen är att det ej finns AC eller fläkt. Försöker andas normalt, blir lite nöjd när hon blöter ner mitt hår och överlever därför första kvarten. Sen börjar hon finputsa och jag börjar toksvettas. Säger något om hot och ler fånigt... När hon frågar om det är bra svarar jag blixtfort ja och betalar. Endast 60 Kuna!

Därefter besökte vi stranden öster om stan, går bra att promenera till både denna och den västra stranden. Den östra har inget sandstrand utan man ligger mer på en cementplatå som går längst vattnet. Solstolar uthyres och stegar finns ner till vattnet så det är helt okej, bättre än den västra stranden. På kvällen äter vi på Konoba Varos, och liksom Sperun så är även detta stället väldigt bra! Gott och okej pris!

Onsdagen är lika med hemresedag. Vi promenerar runt, köper Prsut (skinka), ost, vin och lite annat smått o gott! Flyget är såklart försenat men vi kommer iväg och vi kommer också hem. Riktigt skön semester!

Split från ovan

Split, Riva hamnpromenaden med palmerna och sen gamla stan bakom

Split gamla stan, Narodni Torget, som vi hittade på slutet

Split gamla stan, så här glad blev jag när vi hittade Narodni Torget

Split gamla stan, taget från Narodni Torget

Split gågata ner mot vattnet

Split torg Republika

Split, bakgård i gamla stan

Split, Nationalteatern

Split, omgivning

Split, badet öster om stan

Split, Restaurang Sperun, kanonbra!

Split, fisk på Sperun

Split, Restaurang Sperun, drömmer!?

Split, självporträtt

Split, Konoba Varos, kanonbra!

Split, Konoba Varos

Split, Rest Buffet Fife. Hyggliga priser och okej mat, väster om Riva

Split, för fotbollsälskaren - Hajduk Splits hemmaarena

Vad kostar saker o ting:
Boende Dubrovnik, Edi´s Seaview
1 litet rum med balkong (kanonutsikt), gemensam toalett
= 1530 kr (1150 Kuna) för 2 personer 2 nätter
Boende Budva i Montenegro, hos en liten dam, hyfsat centralt men hemskt rum = 380 kr (40 E) för 2 personer 1 natt
Boende på ön Korcula, hos Nicola Didovic (rek av Edi i Dubrovnik) i gamla stan. 1 litet rum utan balkong , gemensam toalett med ett annat rum, mycket prisvärt! = 800 kr (600 Kuna) för 2 personer 2 nätter
Boende på ön Hvar, hos en gammal dam via rumsförmedling. 1 rum med badrum o dusch och en balkong. Okey standard, okej läge = 850 kr (640 Kuna) för 2 personer 2 nätter
(rumsförmedl tog 60 Kuna, är inkl i 640 Kuna)
Boende i Podstrana, hotell 1 mil utanför Split. 1 rum med badrum o dusch och en balkong. Frukost. Pool och 5 meter till havet. Skönt! = 1400 kr (1050 Kuna) för 2 personer 2 nätter
Boende i Split, 1 rum med badrum o dusch ingen balkong. Längst ner och ingen utsikt men fräscht o AC. Bra läge nära Riva. = 1380 kr (1036 Kuna) för 2 personer 2 nätter
Övriga exempel på kostnader Klicka här