Optimerad för 1024*768-miljö

Rom 8-12 Mars 2007

En vår resa till Rom, härligt. Förberedelserna hade väl inte varit de bästa, 2:e mars får jag reda på att FlyMe gått i konkurs, samma FlyMe som jag den 8:e Mars tänkt åka till Rom med. Blev lite trassel men bokade snabbt en resa från Skavsta (Nyköping) till Rom (Ciampino) för 1800:-, trots allt 1200 kr billigare än FlyMe biljetten från Göteborg. Dessutom hade jag varit krasslig i februari med feber och jobbig hosta. En hosta som 7:e Mars fortfarande gjorde sig påmind. Ringde till slut företagsläkaren och bad honom skriva ut ett recept på någon monsterhostmedicin och det gjorde han, den fick hänga med på resan upp till Nyköping samma kväll.

Väl uppe i Nyköping så kör jag runt lite innan jag hittar vandrarhemmet Railway där jag bokat rum. Föga förvånande ligger det jämte järnvägsstationen. Känns som om jag är rätt långt borta från lyx o flärd, något som jag också får bekräftat när jag går ska gå in o hämta nyckeln i den obemannade receptionen. I samlingsrummet sitter 3 gubbar med x antal öl, påminner litegrann om gubbar som man brukar se sittandes på en parkbänk tidig förmiddag med något starkt i handen. Det tog inte lång tid för mig att bestämma mig att inte kolla Manchester United där. Det var en bit in till stan. Jag förhörde mig på en pizzeria i närheten men de skulle stänga 21... jag tog bilen till O´Learys och kollade första halvlek där i sällskap av en hamburgare o lättöl. Sällan man tar bilen efter ett besök på O´Learys, väl "hemma" mötte en av mina gubbar upp och frågade om jag hade nyckel, när jag visade den fick jag passera.

Upp vid 04:30 och iväg till flygplatsen, var inte hungrig men fick i mig lite youghurt, tittade imponerande!? på gubben vid bordet intill som startade dagen med en öl o en påse chips! Gick smidigt med planet och min väska kom först på bandet!!! Nu har fan turen vänt tänkte jag och klampade ut. Knarkhunden reagerade inte varken på tåbira eller annat som jag möjligen kunde tänkas lukta och jag var i Italien. Kom också med en buss direkt till stan! Sen bytte jag till Metro vid järnvägsstationen, vid station barberini skulle jag sen ta mig vidare till Fontana di Trevi där jag skulle möta Kicki lite senare. En skylt pekade ut vägen, då jag inte hade någon karta var det kanon! Jag gick o gick. Hamnade till slut vid Spanska trappan och det var sol och varmt och jag drog min jävla väska! Frågade en polis som visade vägen och hamnade till slut rätt även om jag inte hann med någon öl innan Kicki dök upp.

Piazza Venezia och den enorma byggnaden "Il Vittoriano"
Byggdes i slutet av 1800-talet för att hedra det enade Italiens första kung, Vittorio Emanuele II.
Elden ovanför den första trappan brinner för "den Okände Soldaten"

Polisen står o dirigerar trafiken vid Piazza Venezia. Rörigt värre.
Från Piazza Venezia startar Via del Corso (shoppinggata med trafik!)

Fontana di Trevi, enligt storyn så ska man stå med ryggen emot
och slänga i en peng, för framtida lycka...

... jag o Kicki hade bara sedlar!
Myntkastande turister bidrar varje år med ungefär 120 000 euro till Italiens ekonomi.

Colosseum hade plats för 50.000 åskådare och stod klar år 80

Vi lyckades inte komma in, stänger insläppet kl 16:00

Colosseum

Forum Romanum, iallafall en liten glimt. Vi lyckades inte komma in här heller. To late!
Vi hade bokat vår lägenhet på nätet och nu skulle den letas upp (se CAMPO MARZIO STUDIO, kostnad 79E/natt). En gubbe som såg ut som en uteliggare ryckte i Kicki. No No, sade hon. Jag frågade vad han sa men hon hade inte hört dock konstaterade hon att "det finns inget som han kan erbjuda som jag vill ha". Vi letade vidare men hittade inte rätt, tog en fika, sen ringde vi ett nummer vi fått. De försökte förklara men det var svårt med numren på husen, till slut sa de till oss att stå still så skulle de skicka Marco... hehe, vem tror du dyker upp? Yepp, det är uteliggargubben... lite småretligt kanske... men vi fick lägenheten och den låg jäkligt bra, mitt i smeten. Marco rekommenderade en genuin italiensk restaurang bara 50-tal meter ifrån lägenheten. Det stämde bra, bara italienare så långt ögat kunde nä och morfar o mormor var med o serverade.

Fredagen var vi ute vid Vatikanstaten. Vi började med Sixtinska kapellet. Hade läst om att det kan vara låååååånga köer o att det inte var fel att vara där någon timme innan öppningsdags. Vi kom lite efter 10 på förmiddagen, typ helt fel. Det var rätt lång kö men det gick hur fort som helst, tog kanske 15-20 minuter sen var vi inne. Imponerande målningar av bla Michelangelo, gubben jobbade bla 3-4 år med en takmålning (obs stor takmålning). Vi gick vidare till Petersplatsen och Peterkyrkan. Ja, den var väldigt mycket större än den kyrka jag konfirmerade mig i, helt klart. Fint väder hade vi också. Letade lite solglasögon på vägen hem. Gott om stackars afrikaner som stod o sålde. Sen gick larmet och kvar stod jag med en gubbes spegel... visst polisen som dök upp, fan vad snabba iväg de var. Sen åkte polisen och de plockade fram grejerna igen.... snacka om stressig arbetssituation.

Lördag var avsatt shopping, efter 10 minuter gick jag o Kicki skilda vägar, vi hade då kommit 10 meter ifrån lägenheten. Jag gick själv, hittade inget såklart... Provade någon skjorta men kände mig allt annat än tillfredställd, lyckades iallafall köpa biljetter till Roma-Udinese, stavade Kickis efternamn tokfel vilket jag fick höra... Vi fixade sen lite käk och det blev både en o två vinare, väl tomma fick vi upp en champagne som någon lämnat i kylen. Tanken var att vi skulle ut o känna lite på nöjespulsen men det fanns inga krafter för det. Vi blev kvar i lägenheten.

På söndagen lämnade vi lägenheten, skulle byta till hotell sista natten (jag skulle ju egentligen åkt hem på söndagkvällen). Tog oss sen till Porta Portese, en Enorm marknad med en massa skit. Här kunde man hitta kläder för 1 Euro... jag orkade inte riktigt rota i Secondhand ställen men hittade i alla fall en lite halvcool skjorta (tappade lite i coolhetsfaktor när jag packade upp den och upptäckte en gigantisk hummer på ryggen) för 8 E och ett par solglasögon, Gucci, för 10 E (It´s a fake but a good fake, som försäljaren sa)... Sen käkade vi på ännu en genuin italiensk restaurang, Lo Scopettaro. Här fanns ingen meny utan man betalade 35E sen fick man äta på... Vi baissade och sa att vi inte var så hungriga. Han sa att vi skulle äta på o säga stopp. Först kom korvar och skinksorter tillsammans med några grönsaker, sen en pasta/bönsoppa, vi fortsätter med en vegetarisk lasagne, som fjärde rätt dök någon ytterligare pasta upp i tomatsås. SEN sade vi BASTA (tror det är typ "stopp"/"det räcker", min italienska är väldigt knapphändig. Två gånger svarade jag prego när en försäljare sa prego till mig. Prego är inte Hej utan Varsågod) Vi var på rätt 4, rätt 5 var huvudrätten sen var det ytterligare två "rätter"... Vi avslutade söndagen med att ta bussen ut till Stadio Olimpico för att kolla Roma - Udinese (långsida 60E/biljett). Inte så mycket folk. Nåja 31000 personer men med tanke på vad stadion tar så kändes det lite ensamt. Curva Süd där de hängivna hemmafansen står såg rätt packad ut men på långsidan där vi satt var det gott om plats. Matchen slutade 3-1 till Roma och Totti gjorde 2 mål så hemmapubliken var nöjd! Chippen kom in och spelade 10 minuter, gjorde varken till eller från.

Ja, sen var det dags att ta sig hemåt på måndagen. Kicki lämnade hotellet redan för 05, jag fick i mig lite frukost och tog en buss till flygplatsen lite före 08. Gick väldigt smidigt hem också. Och väl hemma låg ett brev ifrån SEB. De stod att de hade mottagit min reklamation för den uteblivna resan med FlyMe o satt in 3032 kr på mitt konto, Kalas!

Vatikanmuseet utanför

Vatikanmuseet, en takmålning, vi fick inte fota av Michelangelos verk så...

Vatikanmuseet Kartrummet

Vatikanmuseet, golvbild

Vår genuina italienska restaurang, Trattoria Bottiglieri,
en liten avstickare från vår gata, Via di Campo Marzio

Söndagsmiddag på Trattoria Lo Scopettaro

Petersplatsen

Peterkyrkan

Inne i Peterkyrkan

Inne i Peterkyrkan, bästa kortet.

Innegård vid hektiska Via del Corso

Via del Corso, mycket shopping. Folk o bilar slåss om utrymmet.

Piazza Colonna, Via del Corso passerar här, nästan där vi bodde.

En gata i gamla stan

En husvägg i gamla stan

Spanska Trappan

Den gigantiska marknaden vid Porta Portese, varje söndag

Circo Massimo, under antiken Roms största stadion med tävlingar
Idag endast en stor gräsplätt, vi fick se ett hundslagsmål men det var knappast regiserat

Pantheon, Alla Gudars hus" har funnits sedan 27 f.Kr då general Marcus Agrippa byggde
ett tempel vid dagens Piazza della Rotonda, ett av Roms mysigaste torg.

Pantheon är den absolut bäst bevarade byggnaden från antiken

Roma - Udinese, utanför stadion

Hörna Udinese, där de faktiskt också gör sitt mål några sekunder senare
Bakom målet ser vi Curva Süd där de "riktiga" Roma supportrarna håller till
Karta över Rom, där vår lägenhet Campo Marzio Studio är utsatt

Vad kostar saker o ting:

FlyMe inställd biljett Göteborg - Rom Ciampino t/r = 3026 kr
Boende Railway vandrarhem i Nyköping = 270 kr
Långtidsparkering Skavsta airport (torsdag - måndag) = 320 kr
Ryan Air Skavsta (Nyköping) - Rom Ciampino = 1814 kr
Boende Campo Marzio Studio - lägenhet (sovrum, kök och toalett) = 79 E / natt
Boende Hotel Alpi (ligger 400 m från järnvägsstationen) = 78 E / natt
Entre till Vatikanmuseet = 12 E (6 E för hörlurar)
Buss från Rom Ciampino - Stazioni Termini (järnvägsstationen i ROM) = 14 E t/r med Terravision