Optimerad för 1024*768-miljö

Sälentripp 20-23 Januari 2005

TORSDAG

En riktigt avkopplande semesterresa kan verkligen vara behövlig ibland, riktigt så blev det väl inte när vi begav oss till Sälen denna gång. Vi var ca 45 pers från Sverige som på torsdag morgon satte oss på bussen för vidare transport till Sälen. Resan upp visade sig inte var lika jobbig som resan hem och vid 16-tiden anlände vi till Vasabyn i Lindvallen.

Det var bara jag o Hasse från min avdelning, vi skulle dela stuga med 7 st damer. Hur rumsfördelningen gått till vet jag inte riktigt men både jag och Hans antog att damerna helt enkelt fått välja!? Nåväl vi inkvarterade oss o öppnade en öl. Hasse hade varit redig och beställt hyrskidor på nätet. Löjligt tyckte jag, inte kommer det vara någon kö där... Hasse gick iallafall bort till snöcentret redan på torsdagkvällen och fast de hade stängt lyckades han på något sätt få ut både skidor o pjäxer.

Vid 18-tiden gick vi upp till Majkens sylta och fick oss lite käk, helt okej! Sen gick vi tillbaka till lägenheterna. 17 norskor anslöt också och det blev lite lagom lugnt i lägenheten ovanför oss... några av pojkarna hade med gitarr och blev självklart väldigt populära, jag bannade mig själv över att jag hoppat av gitarrkursen då jag tyckte mig få ont i fingrarna + att jag hade svårt att hänga med i tempot... nåja, hyfsad tidigt i säng vid 2-tiden...

Pelle o Hasse på AfterSki

Gänget i vår lägenhet

Kennet, Anna, Maria

Michael B, Jens K... gitarrspelare...

FREDAG

Yepp, upp vid 9. Hyfsat pigg o fräsch. Bort till Snöcentret. Oj, herregud vilken kö till skiduthyrning... varms så ini h-vete också... gick antagligen ner några kilo av att bara stå där... Jaja, kom väl ut till sist. Okej väder, mulet men inte blåsigt. De flesta backarna var öppna. Vid 13-tiden får vi lunch i backen, kanonbra fixat. Varm bakad potatis och någon älgköttsröra! Sen åkte vi väl fram till 15 då vi dundrade in på After Skin på Lindvallens Värdhus. Först någon som "värmde upp" publiken med någon slags karaokevariant, det var väl sådär, men lite senare började Kents Jumper spela. Det var riktigt bra drag. Blir ju jäkligt god stämning o man tycker ju liksom att man är värd några öl när man varit så "duktig" och hållit igång på dagen...

Efter afterskin tar vi oss hemåt till stugan, dusch och sen iväg med bussen till Hundfjället, hela gänget! Där dyker det sen upp ett rejält gäng skotrar som kör upp oss till Toppstugen. Jag o Hasse slängde oss snabbt upp bakom en dam. Det gick rätt fort, trots det så noterade jag att vi faktiskt blev omåkta av en annan skoter. Jag konstaterade för mig själv att det nog hade med Hasses och skoterdamens vikt att göra, eller att hon tyckte det var obehagligt då vi var dåliga på att luta med henne i kurvorna... Nåväl, däruppe blev det sen mat, fondue... Klämde mig ner jämte några norskor och de är ju alltid lika trevliga! Sen åkte inte jag och Hasse i samma skoter ner. Tänkte annars att om vi behållit vår konstellation så hade vi nog slagit hastighetsrekord...

Jaja, på väg hem från bussen skulle några stanna till vid Högfjället. Jag o Hasse skulle givetvis med. Först stannade bussen vid HC men där ville folk inte gå av utan han släppte oss istället vid hotellet, Högis tror jag det heter där. Vi hade ju 2 unga damer i vår lägenhet och de var också med, de stod före oss i kön. Vakten sa dock till dem att de skulle gå till HC istället... eftersom vi kände ett visst ansvar för dem, gick vi aldrig in på Högis utan lämnade övriga sällskapet och gick istället med ungdomarna till HC... där var det ungt, väldigt ungt, kanske 20 års gräns... många killar som såg riktigt fulla ut... en stormade in på toaletten när jag var där. Han ryckte upp varende toalettdörr, där några stackare satt o såg lite förnärmade ut. Sen gick han och ställde sig framför mig i kön till urinoaren. Jag sade aldrig något, han verkade tokarg på något och var dessutom stor som ett hus... jaja, han slipper undan denna gång tänkte jag... Väl uppe igen fick vi bekanta oss med en ny låt "Jag har jättestora bröst och väldigt bra röst..." verkligen en kanontext, med rim dessutom... jaja, ytterligare 2 tjejer från jobbet var där och till deras stora glädje anslöt vi en stund till dem på dansgolvet... sen träffade vi också på våra 23-åringar. De hade letat efter oss... jojo... jaja, det blev väl lite dans o bugg där, innan jag o Hans beslutade oss för att åka "hemåt". Några killar utanför skulle åka buss hem till Sälfjällstorget så det tyckte vi lät som en bra ide... Christer som körde Åkes buss verkade inte ha något emot att ta med oss heller. Visade sig vara Linköpings Studentförening Flamman som var ute o åkte... vi fick väl lite suspekta blickar på oss men efter ett tag kände vi oss som två i gänget. Vi skötte oss rätt snyggt och drog inga grova skämt med Cristers dotter som satt i sätet bredvid oss... Christer var dessutom så bussig att han körde oss vidare ner till Lindvallen från Sälfjällstorget... kanon!

AFter Ski

After Ski

Elisabeth redo för skoterfärd till Hundfjällets topp

Hasse på (stillastående) skoter

Fondue på Hundfjället

Lunch i skidbacken (jojo vi åkte skidor)

Vilket gäng!

LÖRDAG

På lördagen var det sol, men rejält blåsigt. På toppen där de dessutom blåser konstsnö var det svårt att beskriva hur kallt det var. Kändes som om man troligen frös mest i hela världen just då... blev sen sparsamt med skidåkning... samlade istället kraft inför After Skin, återigen var det Kents Jumper som spelade, kanon! Sen på kvällen delades varje stuga in i 3 grupper. En skulle göra förrätt, en skulle göra huvudrätt och en skulle göra efterrätt. Jag och 2 till fick göra efterrätt. Inga problem... sen fick varje grupp ett kuvert som sade vart de skulle gå o äta förrätten, på förrätten fick de sen ett kuvert var de skulle äta huvudrätten och sen fick då vi gå hem och fixa desserten. Mycket trevligt initiativ, detta gjorde ju att man totalt åt med 18 olika personer...

Sen blev det en sväng på Majkens Sylta igen... även där spelade Kents Jumper, jag var väl inte riktigt i toppform så jag gick hem hyfsat tidigt... tydligen hade gubbarna i bandet anslutit till efterfest i lägenheten ovanför oss senare... huh... jag tyckte bussresan hem var rätt jobbig igår ändå...

Nåväl summa summarum var det en kanonresa!