Optimerad för 1024*768-miljö

Introduktion

3 veckor semester i ett somrigt Sverige var inte nog. Jag och Fredda beslutade oss för att sticka iväg utomlands en vecka. Då vädret varit kanon i Sverige under sommaren var resorna billiga och den 18:e Augusti bokade vi en resa till Turkiet.

Ospecificerat men vi lade till en hundring för att säkert hamna i Alanya. Ett beslut vi inte ångrade, 24:e Augusti bar det av...

Hotel Nimsey

Alanya, kort taget från Östra stranden mot hamnen

Jag, Fredda och delar av personalstyrkan på Nimsey
Anländer i god tid till Landvetter, incheckningen funkar bra. Min nagelsax som ligger i handbagaget får dock inte åka med. Utbudet av damer ser tämligen magert ut. Såg däremot två killar som kunde varit hämtade direkt från Sällskapsresan, vi tittade på varandra och konstaterade att vi iallafall kände oss lite hetare än dem.

Vi flyger med Pegasus (turkiskt bolag med turkisk personal). Man kan tro att det är första gången vi är ute och flyger, vi sätter oss nämligen på fel platser... en utomstående person kan dock misstänka att det var djävulskt uttänkt. För platserna vi hade tagit i besittning visade sig tillhöra 2 damer i 20-års åldern... Nåväl med lite hjälp av den turkiska personalen så hamnade vi istället i sätet framför. Vår läspande flygvärd spände fast sig och vi var iväg...
Fredda blir lite stressad vid väskutlämningen på Antalay flygplatsen. Han ser nämligen sin gröna sköna (faktiskt rätt fula) väska bli avtagen av en liten tjej, snabbt var han framme och kontrollerade och trots att det inte stod hans namn på lappen litade han inte på tjejen. Jag förstod honom delvis för det verkar ju väldigt märkligt om det finns 2 sådana väskor på samma plan. Jodå, det visar sig stämma. Freddas väska kommer och vi går vidare mot bussarna.

Nimsey hotel och buss nr 5, med Mehmet som chaufför. Först kändes det som om vi kom en bra bit utanför men det visar sig ligga helt okej. Vi har flyt med boendet och får en tvårumslägenhet med dusch och WC.

Fredda och chefskocken

Linkan framför chefskockens bil (ingen Rolls Royce men...)

Fredda och en trevlig danska

Dansande danskor + ful gubbe i hörnet
Transporter

Första kvällen, vi laddar på rätt bra och är ute vid 23-tiden. Ordnade sig såväl att "Chefskocken" (han kallade sig så men vi tvekade och tvekar än idag) kunde köra ner oss, hem gick vi och på vägen förklarade Fredda att det är mycket viktigt att ha polisen på sin sida om det blir några problem (se kort). Sen gick, gick och gick vi, på tok för långt och sen i en cirkel, slutade med att vi fick ta taxi hem.

De som möjligen ville åka buss kunde göra det, rätt billigt också. Vi höll oss dock till taxi. Kostade ca 30 kronor för 2 km och de gula bilarna fanns precis överallt. På måndagen när vi skulle ner till hamnen igen åkte vi med en kille på hotellet. Han fick senare namnet övningsköraren. Rätt fin bil, mycket finare än chefskockens. I en kurva nere vid den lite större vägen smäller det dock till rejält, han kör in i den 3 dm höga trottoarkanten. Sitter en annan turk bak, han kollar ut och säger att det ser okej ut. Jag spänner på mig bältet och vi kör vidare. I rödljuset vid rondellen kommer nästa motgång, bensinstopp... Jag och Fredda tacker för oss och säger att vi kan gå sista biten.

Full och go! (Fredda alltså inte polisen)

Trevliga ungtuppar från planet, Anna&Nettan

Fredda, Linkan och Nettan

Oj, han ser ju riktigt farlig ut, turken. Jag ser nästan rädd ut...

...men här ser man vem som bestämmer igen!

Nettan, Fredda och Anna

Nettan, något fuktig... Annas fel...
Party

Jo, det var bra drag på kvällarna. Vi nöjde oss med att hålla igång rejält varannan dag, det var nog ett vettigt beslut. Varje kväll hamnade vi på Bellmans. Först på lördagen var det mycket folk, träffade bla på lite trevliga danskor. På måndagen hade de lite temakväll, "Caribean Night", där träffade vi på Anna och Nettan från planet. Det var trevligt även denna kväll. Lättklädda damer dansade på disken, drinkar försvann ner i strupen och det var allmänt god stämning.

En gubbe i kassan hade en sombrerohatt, eftersom vi helgen efter skulle ha salsakväll på jobbet gjorde jag vad jag kunde för att köpa den, han vägrade. Dock framåt småtimmarna kom han fram och ville sälja den ändå, 120 kr. Jag backade ur affären, dels var den dyngsur och sen skulle det vara jobbigt att gå omkring med den resten av kvällen. Drinkar kanske de inte är proffs på, jag vet att jag var på dem om min Gin&Tonic. Sade att till bartendern att detta absolut inte är en Gin&Tonic. Han smakade och grimsaserade varpå jag fick en ny, smakade precis lika illa... bara att bita ihop. Nåväl framåt 3-tiden stängde Bellman, men då gick det gratisbussar upp i bergen. Jag och Fredda hängde med en. Upp till Aquarium, 80 spänn i inträde men då fick man också en drink. Stort ställe, mycket turkar, några skandinaviska tjejer och så vi. På onsdagen var vi ute med några nuvunna svenska kontakter och återigen blev det Bellman (vilken fantasi), nåväl nu var det lite mindre folk men det gav ju oss lite mer plats på dansgolvet. Fredda visade bland annat ett par turkar hur man får fart på benen.

Dans på bardisken

Flörtningar över bardisken är underskattat

Aquarium, disco uppe i bergen som drar igång när ställena i hamnen stänger

Aquarium

Aquarium, Fredda, en turk och Stockholmstjejer

Samtalspartner i bussen hem från Aquarium

Klockan visar 05 men visst ser de pigga ut!?

Varmt på dagarna, varmt på kvällarna...
Värmen - Fredda*2 2-0

Jo, det var rejält varmt. Andra kvällen när vi skulle ut och käka sade Fredda att värmen inte är så farlig, inte alls på Cypern... ett uttalande han senare tog tillbaka.

När vi letade restaurang, letade vi inte efter vad de hade för mat, nej vi satte större betydelse till om de hade bra fläktar eller ej.

En kväll när vi satt och käkade, gick strömmen i hela stan. Allt gick åt skogen då, fläktarna slutade fungera, Fredda åt pepparstek. Vi tömde 2 st servettlådor...

Fredagen var vår sista soldag, 44 grader varmt... jo vi blev varma då också...

Middag med trevliga göteborgstjejer (bra fläkt på stället)

Lite andra GBG-damer
Turkiskt bad

På måndagen gick vi på turkiskt bad. Vi är borta 09 när de öppnar - vi är först. Av med alla kläder och sen en liten tunn handduk runt midjan. In i ett varmt rum, vi tycker inte det är så farligt i början men efter ett tag känns det rejält svettigt igen. Jaha, vad händer nu då? Efter 25 minuter kommer det in 2 turkar. De börjar skrubba oss med någon grov tvätthandske, rätt skönt faktiskt. Sen lite tvättning på det... därefter avslutas proceduren med massage. Möjligen lite hårdhänt, men alla kroppsdelar verkar okej när vi lämnar stället och går ner på stranden.
Hos Frisören

På tisdagskvällen tar jag mig mod till och går och klipper mig. Hos en sådan där riktigt gammal turk. "only turkish" säger han och tar fram maskinen och börjar i nacken...Puh, blir lite varm och hoppas att han inte tar bort allting. Nädå, det går okej och billigt var det också, bara 45 kr.

Nyklippt

Fredda och Christina håller igång till turkisk musik

Linkan och Heidi poserar

Ormgrop 1

Ormgrop 2

Bistro Bellman, Fredda visar vägen

Bistro Bellman

Mycket trevlig semester, det kan mycket väl bli Alanya igen...